Mange bedrifter setter opp en nettside å anser oppgaven som fullført når den er lansert. I enkelte tilfeller er jo dette kanskje riktig, men i de fleste tilfeller kan det være tapte inntekter å ikke implementere Google Tag Manger og Google Analytics.
Det mange ikke tenker på er å følge trafikken å innhente data ved å ta i bruk Google Tag Manager og Google Analytics. Disse gir deg verdifull informasjon du kan ta i bruk for å optimalisere nettsiden din.
Jeg gir en innføring i hvordan dette fungerte i praksis. Først opprette du en Google Tag Manager. Denne taggen linker du mellom ditt nettsted og din Google Analytics konto. Når dette er gjort kan du for eksempel teste ved å poste ett innlegg på LinkedIn og Facebook.
Jeg postet mitt første innlegg på LinkedIn og kunne følge hvor mange som var inne på nettsiden, hvor mange som hadde lest de forskjellige innleggene og ikke minst hvilke sider de trykket seg inn på. Dette ga meg en indikasjon på hvorvidt det jeg postet ble lest eller ikke.
Dersom du ønsker å finne ut av hvordan kundene finner deg, kan du følge med i Google Analytics. Der kommer det opp om leseren har gått direkte inn på nettsiden, søkt deg opp via Google, eller om de har klikket seg inn via kampanjer eller annonser i sosiale medier.
Dette er noe som er veldig moro å følge med på å gir deg en indikasjon på om du burde forbedre din SEO i organisk søk. Eller om du faktisk klarer å trekke lesere (kunder) gjennom dine annonser i sosiale medier.
Det eneste som ikke lyver er tall, og tall du henter ut fra Google Analytics kan brukes til å legge frem for andre i organisasjonen. Mange organisasjoner bruker disse tallene som styringsverktøy for videre tiltak. Det kan f.eksempel være at dere tror at kundene finner der gjennom Facebook annonsene dere har ute, men så ser man at kundene kommer til dere via LinkedIn stede.
Dette er viktig informasjon som kan hjelpe dere til å prioritere riktig kanal fremover. Håper du/dere ser viktigheten og verdien i å dra nettside prosjektet litt lenger enn bare lansering.
Takk for meg 🙂